Skip til indhold

Fri fragt

1-3 dages levering 📦

100% tilfredshedsgaranti | 1-3 dages levering

Support 24/7

Videnskaben

Videnskaben bag 

Hvad er blåt lys helt præcist? 

I den moderne verden er vi udsat for mere lys end nogensinde før. Det er grundet alt det kunstige lys der kommer fra  smartphones, Ipads, computerskærme og fjernsynet. Alle disse forme for kunstigt lys er det man kalder blåt lys. Blåt lys påvirker øjnene mere end nogen anden bølgelængde af lys (blåt lys har bølgelængde på 446-477 nanometer).

Blokeringen af det kunstige blå lys,  er videnskabeligt bevist til at forbedre din søvn, øge produktivitet og mindske hovepiner. De følgende punkter kommer til at indeholder studier som skal bevise denne påstand. 

Blå lys i forhold til din søvn

Mange danskere bruger over 7 timer foran skærmen hver dag. Hvilket betyder 7+ timer udsat for skadeligt blåt lys.
Disse timer foran skærmen og det blå lys nedsætter melatonin niveauer, som er hormonet der sørger for optimal søvn.
Melatonin er beskrevet således af videnskaben.dk - “ Hormonet melatonin styres af den suprachiasmatiske nucleus (SCN), vores biologiske pacemaker, og det stiger efter mørkets frembrud og falder om dagen, når vi udsættes for lys. “

For at forklarer det på dansk, er det først og fremmest er det vigtigt og vide at høje melatonin-niveauer er godt for søvnen, lave melatonin-niveauer er dårligt for søvnen. 

Når lyset står op, falder melatoninniveauerne. Det sørger for at vi vi fysisk og mentalt vågner og er frisk i løbet af dagen. Op imod slutningen af dagen når lyset falder hen burde dine melatonin-niveauer stige - hvilket sørger for at din krop og mentale falder til ro og enda også at kropstemperaturen falder så det er nemmere at falde i søvn. 

Overeksponeringen af det blå lys forhindrer denne naturlige rytme og resulterer i lave melatonin-niveauer inden man skal sove. Hvilket betyder at kroppen simpelthen ikke ved den skal sove, og gør det derfor meget svært for os og falde i søvn. 

De lave niveauer fortsætter natten igennem og resulterer i nedsat REM-søvn gør kvaliteten af søvnen generelt dårlig. Det vil sige, at man sover ikke dybt, men let. Det påvirker selvfølgelig livskvaliteten, men også i høj grad helbreddet - da vi alle ved at god søvn er en af nøglerne til et godt helbred. 

På Houston universitet blev der fortage et studie i 2017, og det beviste at brugen af blue light briller giver 58% højere melatonin i nattetimerne. Hvilket i princippet vil give dig 58% bedre søvn.

Blåt lys i forhold til din produktivitet, irritationer i øjnene og hovedpine 

Mange af os sidder foran skærmen mange timer i løbet af dagen, som nævnt før er de fleste foran skærmen 7+ timer om dagen. Det kan enten være arbejdsrelateret, skolerelateret eller bare pga. ren og skær underholdning. 

Overeksponeringen af blåt lys der sker i sammenhæng med denne tid for skærmen er den primære grund til at mange oplever stressede, tørre eller trætte øjne i løbet af dagen. Hvilket du sikkert også har oplevet. Det giver god mening da dine øjenmuskler konstant er på arbejde i form af fokus i form af kontante bevægelser. 

Dette kan skyldes at du lider af det der hedder CVS ( Computer Vision Syndrome ) eller noget der er relateret til sygdommen. Symptomer kan være hovedpiner, ondt i nakken, tørre øjne eller stressede øjne.
Dette kan Glassibas blue light briller højst sandsynligt lindre. De fleste oplever allerede effekten efter kun 3 dage. 

Links til studier der gerne skulle give det nødvendige belæg til at tro på vores projekt; 
- https://videnskab.dk/krop-sundhed/derfor-er-skaermlys-ikke-godt-for-din-soevn

TILFREDSHEDSGARANTI

Ikke tilfreds? Så får du dine penge igen.

SUPPORT

Vi sidder klar til at hjælpe alle dage 24 timer i døgnet

FRI FRAGT

Vi leverer gratis indenfor 1-3

dage